dilluns, 29 de setembre del 2014

Per sobre de totes les coses

Entrades esgotades per l'últim diumenge de funció al Teatre Gaudí de Barcelona... En vaig aconseguir una pel 30 d'agost, en la segona funció, i quan va acabar, vaig pensar en veu alta...: "Increïble com han aguantat la intensitat, actors i músics (sobretot després de les dues representacions d'aquest dissabte)". Intensitat és la paraula que defineix el musical, intensitat en tots els sentits, des del primer compàs fins el darrer. I justament, si els aplaudiments resultaren desgastats, fou només per la intensitat de la dramatúrgia.

Bare: a pop opera va estrenar-se a Los Angeles l'any 2000. Creat per Damon Intrabartolo i Jon Hartmere Jr. (música del primer amb lletres del segon, orquestració de Deborah Lurie i preparació musical de Christopher Deschene i Brian Benison), ha comptat amb moltes produccions internacionals, arribant a programar-se com un dels Off-Broadway de Nova York o al West End de Londres.

Durant les dues hores i mitja de durada aproximadament, tota la banda de músics i els vint actors, tots, realitzen una bona tasca escènica, on l'adolescència i la identitat sexual són els protagonistes. L'acció plena d'amor, desenganys, pors, lluites interiors, recels, dolor -amb traces d'humor i esperança, i amb una mort, drogues i embaràs inclosos- se situa en un internat catòlic.

Les interpretacions de Víctor Arbelo (Jason), Marc Flynn (Peter) i Iskra Bocanegra (Nadia) són molt destacables, i encara més les col·laboracions especials d'Ester Bartomeu (Claire), Lucy Lummis (la germana Chantelle) i Eduard Doncos (el capellà). Malgrat que no passa desapercebuda la potència tímbrica de l'últim, em decanto favorablement per l'incomparable paper i l'equilibrada vocalitat de Marc Flynn.    


De l'enorme repertori del musical, en aquella funció van brillar en majúscules: Vaca burra (a càrrec de Nadia, la qual té la capacitat de fer riure i plorar al públic), Emergències (el número d'una particular Madonna al vell estil Like a Virgin), Mira'm i Qui en té la culpa? (Peter i la seva mare Claire fan tallar la respiració), Déu ho fa tot bé (un espectacular missatge de llum amb la germana Chantelle) i Cap veu (el número final conjunt).

No cal oblidar tres casos que enmig de tants col·laboradors presenten una coloració contrastant: Miguel Ángel Sánchez (Lucas, de veu interessant), Clara Gispert (Kyra, amb bona actitud escènica) i Gerard Mínguez (Rory, fent ús de gesticulacions que deixen entreveure a un bon actor i lluint una execució coreogràfica sòlida i precisa).

Per sobre de totes les coses / Bare: a pop opera s'ha presentat a través d'un acord especial amb Theatrical Rights Worldwide, essent una producció del Teatre Gaudí de Barcelona i un projecte de Madam Teatre. Amb direcció de Daniel Anglès, coreografia d'Óscar Reyes, direcció musical d'Oriol Padrós i adaptació al català de Marc Gómez, el musical s'ha desplegat àmpliament en la plataforma digital (facebook, twitter, youtube i instagram) i ha optat per una revista oficial i un blog propi. Els interessats en llegir el dia a dia...: www.persobredetoteslescoses.blogspot.com (de Biel Martínez i Lluís Ruiz).

Estrenat oficialment a Barcelona el 16 de juliol -amb algunes funcions prèvies-, Per sobre de totes les coses és un musical de petit format però de gran envergadura, i que fa servir alguns recursos clàssics com el teatre dins del teatre (Romeu i Julieta) o els somnis (que narren la psicologia interior del protagonista). A partir d'un elevat nombre d'actors i una complexa part coreogràfica en un escenari constituït per una creu, ha resultat molt adequat per connectar sobretot amb el públic adolescent.
  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada