dilluns, 31 d’octubre del 2016

Glee 2 - (16) Original Song

Onze cançons i la majoria, composicions originals. Anto només els comentaris dels temes rellevants..., com Misery de Maroon 5 interpretat pels Dalton Academy Warblers que obren el capítol amb música. És una cançó fresca i juvenil, de background vocals múltiples i àgils, amb un sòlid Blaine - Darren Criss de solista, a cappella com sempre però inclou un aspecte nou: únicament percussió corporal (piquen a les taules) en una secció de break, a cappella sense beats vocals! S'anuncia que és la cançó per a la competició estatal de cors; després veurem que en serà una altra... La cançó Blackbird de The Beatles en la veu de Kurt - Chris Colfer, acompanyat de guitarra i dels cors dels nois, destaca per la senzillesa i elegància melòdiques. Per cert, la frase "into the light of the dark black night..." amb notes blue posa la pell de gallina!

Ara bé, indiscutible l'aportació (invita a repetir-la, escoltar-la i recordar-la moltes vegades) de Mercedes - Amber Rile amb la seva cançó original (Hell To The No), de nota! La introducció trenca de manera espectacular la dramatúrgia (en Blaine i en Kurt besant-se!): parlo de l'obstinat -del teclat i els atacs secs de la percussió i la bateria- que també sona durant les estrofes de la cançó amb un resultat més que vistós. La melodia és enganxosa, igual que la tornada que usa les estructures típiques del pop actual i que tant funcionen ("oooh, oooh, oooh" / "no, no, no, no, no" fins a 8 vegades, junt als moviments gestuals de negació també enganxosos). Les background vocals en els versos previs a la tornada i en el pont són constituïdes per les clàssiques síl·labes "uh!-uh!-uh!" ben presents en el segell soul, concretament el d'Aretha Franklin, desxifrat en la part vocal recitada del pont ("R-E-S-P-E-C-T", tot un homenatge a l'artista). A més, New Directions contesten a la solista (call and response) amb "Hell to the No" en la segona estrofa i també harmonitzen la tornada. I l'ad-lib en direcció ascendent insertat en el segon vers és directament molt familiar. No us sona a Whitney Houston? Doncs sí, el cantava amb llibertat i espontàniament.

De les actuacions incloses en el concurs estatal, cal considerar-ne dues. Sobretot Raise Your Glass de Pink a càrrec dels Dalton Academy Warblers: desenfadada, activa, provocadora, un pop actual enganxós que convida a cantar i participar, sobre ser un gamberro a l'hora de divertir-se, a cappella i amb percussió. Blaine és el solista que fa lluir un fragment de lletra parlada, la seva veu cantada i plena, i un melisma final ascendent i descendent molt interessant i àgil ("Raise your glass", usant la veu de cap per la zona d'alçada). Com ja ens tenen acostumats, les estrofes estan harmonitzades, tots els cors són ben elaborats i la seva performance és energètica. Diria que els justos guanyadors haurien de ser ells. L'altra actuació plena de moviment és la del Glee Club, que canta una cançó original -Loser Like Me- novament d'estètica pop actual, la qual conté un detall en la introducció de percussió corporal (picant de peus a terra), amb una lletra directa i sincera, on la tornada també resta harmonitzada. Els solistes són Rachel - Lea Michele i Finn - Cory Monteith (Mercedes canta un ad-lib puntual). Finalment, New Directions guanya l'Estatal i tots ells aniran al Nacional a New York!

No hi falten dues ocasions de música instrumental per a piano (estètica clàssica!), per als moments emotius intensos (per exemple entre Blaine i Kurt) i també per a banda.

I les lliçons:
- Cal expresar sincerament les letres perquè que els altres rebin bé el missatge.
- És necessari un fort desengany per a escriure una bona cançó.
- "Kurt, hay un momento... en el que uno se dice...: 'Ah, ah, aquí está! Le he buscado toda la vida...' (...) El dúo es sólo una excusa para pasar más tiempo contigo" (en Blaine li diu això a en Kurt).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada